|

همسان سازی حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان

خبر بد وزیر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

وزیر کار در مورد مصوبه‌ی همسان سازی حقوق بازنشستگان گفت: اگر مجلس منابع این کار را تأمین کرده باشد، قطعا آن را اجرا می‌کنیم، در غیر اینصورت حتما با مشکل مواجه خواهیم شد.

خبر بد وزیر درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
کد مطلب : 41286

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در مورد تصمیم مجلس برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی گفت: اگر چنانچه نمایندگان منابعی برای این کار پیش‌بینی کرده‌اند، حتما اعلام کنند. آنچه ما از رسانه‌ها شنیده‌ایم این است که این منابع قرار است از طریقِ پرداختِ مطالباتِ صندوق‌ها پرداخت شود. این درحالی است که مطالباتِ صندوق‌ها بابتِ طلبی است که هزینه‌های آن قبلا انجام شده است. 

وی ادامه داد: از طرفی طلبِ ما از دولت به قدری نیست که بخواهیم با آن این کار را انجام دهیم؛ یعنی هزینه‌ها به قدری بالاست که ما چنین طلبی از دولت نداریم که بگوییم دولت می‌تواند آن‌را تامین کند.

مرتضوی گفت: اگر مجلس منابع این کار را تأمین کرده باشد، قطعا آن را اجرا می‌کنیم، در غیر این صورت حتما با مشکل مواجه خواهیم شد.  

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با مصوبه امروز مجلس مقرر شد ظرف سه سال میزان دریافتی مستمری بازنشستگان با حقوق کارکنان متناظر حداقل ۹۰ درصد شود.

وی گفت: بر این اساس ظرف سه سال مستمری بازنشستگان باید حداقل به ۹۰ درصد حقوق شاغلان متناظر برسد و در سال اول یعنی ۱۴۰۳ به میزان ۴۰ درصد و در دو سال بعدی هر سال به میزان ۳۰ درصد و در مجموع ۶۰ درصد اضافه شود تا در پایان سه سال میزان مستمری و دریافتی بازنشستگان به حداقل معیار ۹۰ درصد شاغلان و کارکنان متناظر برسد و فاصله دریافتی بازنشسته و شاغل بیش از ۱۰ درصد نشود.

نماینده تبریز گفت: متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم برای صندوق‌های کشوری و لشکری و هم برای تأمین اجتماعی است که امروز در مجلس به تصویب رسید.

میرتاج‌الدینی همچنین در مورد روش‌های کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری گفت: با توجه به ناترازی‌های موجود، مهمترین راه‌حل برای آن افزایش سن بازنشستگی و پرداخت میزان بیمه‌پردازی صندوق‌ها است. نسبت پشتیبانی در صندوق‌ها  یعنی تعداد شاغلان بیمه‌پرداز نسبت به بازنشستگان طبق استاندارد باید ۶ شاغل در مقابل یک بازنشسته باشد، در حالی که در صندوق تأمین اجتماعی این نسبت در حال حاضر ۴ نفر شاغل در مقابل یک بازنشسته و در صندوق‌های کشوری  ۰.۷ نفر و در صندوق لشکری ۰.۴ نفر در مقابل یک بازنشسته است، یعنی بحران در صندوق‌های کشوری و لشکری پدید آمده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: نسبت استاندارد باید ۶ بیمه‌پرداز در مقابل یک مستمری‌بگیر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که در لایحه برنامه هفتم چگونه سن بازنشستگی افزایش یافته است، گفت: برای کسانی که از ابتدا شروع کرده‌اند، سن بازنشستگی افزایش می‌یابد، نسبت امید به زندگی قبل از انقلاب ۵۵ سال بود، الان این رقم به ۷۵ سال افزایش یافته است. یعنی فرد بعد از بازنشستگی می‌تواند حداقل ۲۰ سال کار کند و چون با تجربه است و بیمه هم لازم نیست، ظرفیت اشتغال برای یک جوان را اشغال می‌کند، بنابراین مجلس تصمیم گرفت سن بازنشستگی به صورت پلکانی افزایش یابد.

میرتاج‌الدینی گفت:‌ البته مصوبه مجلس برای کسانی که بیش از ۲۸ سال سابقه دارند، تفاوتی ندارد و برای کسانی که کمتر از این میزان سابقه دارند، سن بازنشستگی نیز افزایش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مورد اینکه بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی چگونه پرداخت می‌شود، گفت: قرار شد هر سال حداقل ۱۰ درصد از میزان بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی پرداخت شود و همچنین اگر قرار است دارایی‌هایی از سوی دولت به عنوان بدهی پرداخت شود، دارایی‌های سودده باشد و اموال زیان‌ده و دارایی زیان‌ده به تأمین اجتماعی اختصاص نیابد.

میرتاج‌الدینی گفت: در صندوق‌های کشوری و لشکری ۹۰ درصد حق بیمه را دولت می‌دهد و همچنین در قالب قانون بودجه ۱۴۰۲ مقرر شده است ۳۱۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری پرداخت شود تا مقداری از میزان ناترازی صندوق‌ها کاسته شود.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین