|

یارانه

خبر خوش دولت برای مردم | سوپرایز دولت برای یارانه بگیران

به گفتهٔ علیرضا حیدری، واقعیت این است که دولت در اجرای طرح کالابرگ به نتیجه موفقیت‌آمیزی دست یافته نبوده و در آینده نیز احتمالاً موفق نخواهد شد.

خبر خوش دولت برای مردم | سوپرایز دولت برای یارانه بگیران
کد مطلب : 44115

خبرنگار علی طاهری

وی با بیان اینکه واقعیت این است که دولت در طرح کالابرگ موفق عمل نکرده و نمی‌کند، تاکید کرد: زمانی می‌توانیم درباره تحقق اهداف یارانه صحبت کنیم که به همان اندازه به جامعه رفاه تزریق شده باشد. مثال این موضوع می‌تواند توزیع رایگان واکسن کرونا باشد که دولت با واکسیناسیون رایگان از جلوی هزینه‌های سنگین این بیماری جلوگیری می‌کند و همزمان رفاهی هم برای جامعه ایجاد کرده‌است و این یک اثر خارجی مثبت است.

حیدری ادامه داد:‌ اما در اجرای کالابرگ اثر خارجی منفی را شاهد هستیم که با وجود ارایه یارانه در نهایت سطح رفاه مصرف‌کننده به همان نسبت افزایش پیدا نمی‌کند و این رفاه از دست رفته است. علیرغم اینکه بخشی از منابع دولتی در این بخش هزینه می‌شود، اما از آنجایی که تابع تقاضی مصرف کننده تابع ثابتی است، رفاهی ایجاد نمی‌شود و در واقع هزینه دولت در طرح کالا برگ پِرت می‌شود و عملا این طرح رفاه از دست رفته دارد و بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:‌ این اقدام ناکارایی ایجاد می‌کند و در ناکارایی هم از انجایی که تخصیص بهینه اتفاق نمی‌‌افتد،‌ اثر بهبود ملاحظه نمی‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین