|

تاثیر شگفت انگیز خوشبینی بر سلامتی

خوشبینی تاثیر مستقیمی بر کاهش بیماری های قلبی، فشار خون، طول عمر و سلامت کلی بدن دارد.

تاثیر شگفت انگیز خوشبینی بر سلامتی
کد مطلب : 36282

  خوشبینی تاثیر شگفت انگیزی بر سلامت بدن دارد. در واقع، خلق و خوی شاد کمک می کند تا از لحظه های سختی که هر زندگی را تیره می کند عبور کنید، اما آیا افرادی که نیمه پر لیوان را می بینند از سلامتی بیشتری نسبت به افراد غمگینی که اغلب نیمه خالی لیوان به چشمشان می آید دارند؟

طبق سری مطالعات از ایالات متحده و اروپا، پاسخ مثبت است. خوش بینی به افراد کمک می کند تا با بیماری کنار بیایید و پس از جراحی بهبود یابید. تأثیر چشم انداز مثبت بر سلامت کلی و طول عمر، حتی چشمگیرتر است. تحقیقات به ما می گوید که یک دیدگاه خوش بینانه در اوایل زندگی سلامتی بهتر و میزان مرگ و میر کمتری را در دوره های 15 تا 40 ساله پیش بینی کند.

سنجش خوش بینی

برای بررسی خوش بینی، دانشمندان ابتدا نیاز به توسعه روش های قابل اعتماد برای اندازه گیری این ویژگی داشتند. دو سیستم در حال استفاده گسترده هستند. یکی خوش بینی گرایشی را می سنجد، دیگری سبک توضیحی .

خوش بینی تمایلی به انتظارات مثبت فرد از آینده بستگی دارد. اینها به یک یا دو جنبه از زندگی محدود نمی شوند، بلکه انتظارات عمومی برای یک نتیجه خوب در چندین زمینه هستند. بسیاری از محققین از تست جهت گیری زندگی 12 موردی برای سنجش خوش بینی گرایشی استفاده می کنند.

سبک توضیحی مبتنی بر نحوه تحلیل یک فرد از خبر خوب یا بد است. فرد بدبین مقصر اخبار بد را می پذیرد ("این من هستم")، شرایط را ثابت فرض می کند ("برای همیشه ادامه خواهد داشت") و تاثیری جهانی دارد ("این بر هر کاری که انجام می دهم" تاثیر می گذارد). 

از سوی دیگر، فرد خوش بین، رویدادهای منفی را مقصر نمی داند. در عوض، او تمایل دارد خبرهای خوب را به خود اختصاص دهد، تصور کند که چیزهای خوب ماندگار خواهند بود و مطمئن باشد که تحولات مثبت به بسیاری از بخش‌های زندگی او سرایت خواهد کرد. محققان اغلب از پرسشنامه سبک اسنادی یا روش تحلیل محتوای تبیین های کلمه به کلمه برای ارزیابی خوش بینی بر اساس سبک توضیحی استفاده می کنند.

طرفداران ورزش خوشبین

طرفداران ورزش از یک مطالعه فرانسوی در مورد مرگ و میر قلبی عروقی در سال 1988 یک ضربه دریافت خواهند کرد. در 12 ژوئیه، فرانسه در بزرگترین رویداد ورزشی که تا به حال در فرانسه برگزار شده ، فینال جام جهانی فوتبال، برزیل را شکست داد. میزان مرگ و میر بر اثر حمله قلبی میان مردان فرانسوی در 12 جولای نسبت به میانگین روزهای دیگر بین 7 و 17 ژوئیه کمتر بود، اما درباره زنان بی تاثیر بود. پزشکان دلیل کاهش حمله قلبی را در روزهای یاد شده نمی دانند اما بر این باورر هستند که شاید خوش بینی و شادی مضاعف میان مردم باعث این روند کاهشی شده است.

خوش بینی و بیماران قلبی

در برخی مطالعات، محققان بر ارتباط بین خوش بینی و شرایط خاص پزشکی تمرکز کرده اند. قلبی پر از شادی می تواند مشکلات و نزاع ها را از بین ببرد  و اکنون دانشمندان می گویند خوش بینی به سلامت قلب کمک می کند.

در یک مطالعه، پزشکان 309 بیمار میانسال را که قرار بود تحت عمل جراحی بای پس عروق کرونر قرار گیرند، ارزیابی کردند. علاوه بر یک معاینه فیزیکی کامل قبل از عمل، هر بیمار تحت یک ارزیابی روانشناختی طراحی شده برای سنجش خوش بینی، افسردگی، روان رنجوری و عزت نفس قرار گرفت.

 محققان تمام بیماران را به مدت 6ماه پس از جراحی ردیابی کردند. هنگامی که آنها داده ها را تجزیه و تحلیل کردند، دریافتند احتمال نیاز به بستری مجدد در بیمارستان نصف افراد خوش بین نسبت به بدبینان بود. در یک مطالعه مشابه روی 298 بیمار آنژیوپلاستی، خوش بینی تاثیر مثبتی داشت. در طی یک دوره 6 ماهه، افراد بدبین سه برابر بیشتر از افراد خوشبین به حملات قلبی ،نیاز به آنژیوپلاستی یا عمل های بای پس مکرر نیاز داشتند.

خوش بینی و فشار خون

یک چشم انداز مثبت ممکن است به افراد کمک کند پس از یک عمل قلبی بهبود یابند، اما آیا می تواند خطر ابتلا به یکی از خطرات اصلی بیماری قلبی عروقی ، فشار خون بالا  را نیز کاهش دهد؟ تحقیقات انجام شده در فنلاند نشان می دهد که می تواند.

 دانشمندان 616 مرد میانسال را که در زمان شروع مطالعه فشار خون طبیعی داشتند، ارزیابی کردند. چشم انداز ذهنی هر داوطلب با سؤالاتی در مورد انتظارات وی برای آینده بررسی شد و هر کدام از نظر عوامل خطر قلبی عروقی مانند سیگار کشیدن، چاقی، عدم تحرک بدنی، سوء مصرف الکل و سابقه خانوادگی فشار خون مورد ارزیابی قرار گرفتند. طی یک دوره چهار ساله، مردان بسیار بدبین سه برابر بیشتر از افراد شادتر در معرض ابتلا به فشار خون بودند، حتی پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر.

یک مطالعه آمریکایی روی 2 هزار و ۵۶۴ مرد و زن ۶۵ سال به بالا نشان داد که خوش‌بینی برای فشار خون مفید است. محققان از یک مقیاس 4 ماده ای احساسات مثبت برای ارزیابی هر یک از شرکت کنندگان در طی بازدید خانگی استفاده کردند. آنها همچنین فشار خون، قد و وزن را اندازه گیری کرده و اطلاعاتی در مورد سن، وضعیت تاهل، مصرف الکل، دیابت و دارو جمع آوری کردند. حتی پس از در نظر گرفتن این عوامل دیگر، افراد دارای احساسات مثبت ، فشار خون کمتری نسبت به افرادی که دیدگاه منفی داشتند . به طور متوسط، افرادی که بیشترین احساسات مثبت را داشتند، کمترین فشار خون را داشتند.

خوشبینی و عفونت ها

مطالعه ای در سال 2006 به بررسی ارتباط بین احساسات و عفونت های ویروسی دستگاه تنفسی پرداخت. دانشمندان سبک شخصیت 193 داوطلب سالم را ارزیابی کردند و سپس به هر یک از آنها یک ویروس تنفسی مشترک دادند. آزمودنی‌هایی که سبک شخصیتی مثبتی از خود نشان می‌دادند، نسبت به همسالان کمتر مثبت خود، کمتر به علائم ویروسی مبتلا شدند.

خوش بینی و بیماری قلبی

خوشبینی

فشار خون بالا یکی از دلایل مهم بیماری عروق کرونر است. اگر خوش‌بینی خطر ابتلا به فشار خون را کاهش دهد، آیا می‌تواند از خود در برابر ابتلا به بیماری عروق کرونر نیز محافظت کند؟ 

دانشمندان دانشگاه هاروارد و بوستون 1306 مرد را با میانگین سنی 61 سال ارزیابی کردند. از بیماری قلبی هنگام شروع مطالعه، هیچ یک از مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر تشخیص داده نشده بودند. در طول 10 سال آینده، بدبین ترین مردان بیش از دو برابر بیشتر از خوش بین ترین مردان، حتی با در نظر گرفتن سایر عوامل خطر، در معرض ابتلا به بیماری قلبی بودند.

خوش بینی و سلامت کلی

به نظر می‌رسد خوش‌بینی از قلب و گردش خون محافظت می‌کند  و یاد گرفتن این که می‌تواند فواید مشابهی برای سلامت کلی داشته باشد، دلگرم‌کننده است.

یک مطالعه بزرگ و کوتاه مدت ارتباط بین خوش بینی و سلامت کلی را در 2300 سالمند ارزیابی کرد. در طی دو سال، افرادی که دیدگاه مثبتی داشتند، نسبت به همسالان خود که کمتر شاد بودند،سالم تر ماندند.

خوب ماندن برای دو سال یک چیز است و سالم ماندن برای مدت طولانی چیز دیگری . برای 447 بیمار که به عنوان بخشی از یک ارزیابی پزشکی جامع بین سال‌های 1962 و 1965 از نظر خوش‌بینی مورد ارزیابی قرار گرفتند، مزایای یک دیدگاه مثبت واقعاً مطلوب بود. در طی یک دوره 30 ساله، خوش بینی با نتیجه بهتر در هشت معیار عملکرد جسمی و روانی و سلامت مرتبط بود.

یک مطالعه خنده دار

پزشکان با تجربه می دانند که شوخ طبعی داروی خوبی است. اکنون محققان می گویند که برای خوشبینی می توان تمرین کرد. آنها دریافتند که خنده‌های واقعی، مصرف انرژی و ضربان قلب را بین 10 تا 20 درصد افزایش می‌دهد. این بدان معناست که یک خنده 10 تا 15 دقیقه ای ممکن است بین 10 تا 40 کالری بسوزاند. 

خوش بینی و بقا

واضح است که افراد سالم بیشتر از افراد بیمار عمر می کنند. اگر خوش‌بینی واقعاً سلامتی را بهبود می‌بخشد، باید طول عمر را نیز افزایش دهد  و طبق دو مطالعه از ایالات متحده و دو مطالعه از هلند، این کار را انجام می‌دهد.

اولین مطالعه آمریکایی 839 نفر را در اوایل دهه 1960 مورد ارزیابی قرار داد و یک تست روانشناختی برای خوش بینی "بدبینی" و همچنین یک ارزیابی کامل پزشکی انجام داد. وقتی 30 سال بعد همان عده دوباره بررسی شدند، خوش بینی با طول عمر مرتبط بود. به ازای هر 10 امتیاز افزایش بدبینی در آزمون خوش بینی-بدبینی، میزان مرگ و میر 19 درصد افزایش یافت.

یک مطالعه جدیدتر در ایالات متحده روی 6 هزار و 959 دانش آموزی که هنگام ورود به دانشگاه کارولینای شمالی در اواسط دهه 1960 یک تست شخصیتی جامع را انجام دادند، مورد بررسی قرار گرفت. در طول 40 سال بعد، 476 نفر از مردم به دلایل مختلف جان خود را از دست دادند که سرطان شایع ترین آنها بود. در مجموع، بدبینی تلفات قابل توجهی داشت. بدبین ترین افراد نسبت به خوشبین ترین افراد 42 درصد نرخ مرگ بیشتری داشتند.

دو مطالعه هلندی نتایج مشابهی را گزارش کردند. در یکی از آنها، محققان 545 مرد را که از بیماری قلبی عروقی و سرطان در سال 1985 مورد ارزیابی قرار گرفتند، بررسی کردند. عوامل خطر قلبی عروقی و افسردگی در نظر گرفته شد.

مطالعه دیگری از هلند، 941 مرد و زن را بین سنین 65 تا 85 سال ارزیابی کرد. افرادی که در شروع مطالعه خوش‌بینی داشتند، 45 درصد کمتر از خطر مرگ در طول یک دوره پیگیری 9 ساله برخوردار بودند.

مکانیسم های احتمالی

در مجموع، این مطالعات به طور متقاعدکننده ای استدلال می کنند که خوش بینی برای سلامتی مفید است.

افراد بدبین (یا بدبینان)نشان می دهند که این تأثیر بیشتر آشکار است تا واقعی. افرادی که سالم هستند احتمالاً چشم‌انداز روشن‌تری نسبت به افراد بیمار دارند، بنابراین شاید خوش‌بینی در واقع نتیجه سلامتی باشد نه برعکس. برای مقابله با این استدلال، محققان می توانند نتایج خود را برای شرایط پزشکی قبلی، از جمله مشکلات جسمی مانند دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا و مشکلات روانی مانند افسردگی تنظیم کنند.

 مطالعاتی که این تنظیمات را انجام داد اثبات کرد که شرایط پزشکی مزایایخوشبینی به زندگی را خدشه دار نمی کند. علاوه بر این، با ردیابی افراد به مدت 15، 30 و 40 سال، دانشمندان می توانند سوگیری احتمالی شرایط موجود را به حداقل برسانند.

توضیح دیگر رفتاری است. ممکن است خوشبین ها نسبت به بدبین ها از سلامتی بهتر و زندگی طولانی تری برخوردار شوند زیرا آنها سبک زندگی سالم تری دارند، شبکه های حمایت اجتماعی قوی تری ایجاد و مراقبت های پزشکی بهتری دریافت می کنند. در واقع، برخی از مطالعات گزارش می‌دهند که افراد خوش‌بین نسبت به بدبین‌ها بیشتر ورزش می‌کنند، کمتر سیگار می‌کشند، بیشتر با همسر زندگی می‌کنند و بیشتر از توصیه‌های پزشکی پیروی می‌کنند. اما خوش‌بینی به طور کلی با رژیم غذایی بهتر یا هیکل لاغرتر همراه نیست حتی زمانی که نتایج برای عوامل خطر قلبی عروقی تنظیم می‌شوند، اثر مفید خوش‌بینی همچنان ادامه دارد.

علاوه بر مزایای رفتاری، خوش بینی ممکن است مزایای بیولوژیکی داشته باشد که سلامت را بهبود می بخشد. مطالعه‌ای در سال 2008 روی 2873 مرد و زن سالم نشان داد که دیدگاه مثبت به زندگی با سطوح پایین‌تر هورمون استرس کورتیزول، حتی پس از در نظر گرفتن سن، شغل، درآمد، قومیت، چاقی، سیگار کشیدن و افسردگی مرتبط است. در زنان، اما نه مردان، خوشبینی  با سطوح پایین‌تر دو نشانگر التهاب ( پروتئین واکنش‌گر C و اینترلوکین-6 ) که خطر حمله قلبی و سکته را پیش‌بینی می‌کنند، مرتبط بود. سایر مزایای احتمالی شامل کاهش سطح آدرنالین، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سیستم‌های انعقادی کمتر فعال است.

در نهایت، وراثت ممکن است برخی از پیوندها را توضیح دهد. ممکن است ژن‌ها برخی افراد را مستعد خوش‌بینی کند و همین ژن‌ها تأثیر مستقیمی بر سلامت و طول عمر داشته باشند.

اقتصادآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین