|

مزایای پرداخت دلار از طریق حساب ارزی

با روش جدید دریافت ارز با کارت ملی؛ گردش اطلاعات راحت‌تر اتفاق می‌افتد و امکان دسترسی نهادها به بانک اطلاعاتی نیز تسهیل می‌شود.

مزایای پرداخت دلار از طریق حساب ارزی
کد مطلب : 37460

یحیی لطفی‌نیا؛ کارشناس مسائل پولی و ارزی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به تغییر در شرایط دریافت ارز با کارت ملی گفت: اینکه دریافت ارز در ذیل گردش مالی سیستم بانکی باشد اقدام مثبتی است که باعث می‌شود گردش آن تحت رصد قرار بگیرد.

وی ادامه داد: قبلا فروش ارز با کارت ملی از طریق صرافی‌ها انجام می‌شد که بعد از آن هم بانک اطلاعاتی قوی وجود نداشت تا مشخص باشد چه افرادی دریافت کننده ارز بوده‌اند. اگر هم بود به صورت جامع و کامل نبود که در اختیار سایر پایگاه‌های داده‌ای کشور مانند سامانه رفاه ایرانیان قرار بگیرد که شناسایی میزان درامد و دارایی افراد و حتی مسائل مربوط به سازمان امور مالیاتی هم ملاک قرار بگیرد.

لطفی‌نیا اظهار کرد: با این روش جدید و تصمیم بانک مرکزی مبنی براینکه دریافت ارز با کار ملی مشروط به افتتاح حساب ارزی شده است؛ گردش اطلاعات راحت‌تر اتفاق می‌افتد و امکان دسترسی نهادها به بانک اطلاعاتی نیز تسهیل می‌شود.

این کارشناس مسائل پولی و ارزی براین موضوع هم تاکید کرد که تشتت تصمیم گیری‌ها نباید به گونه‌ای باشد که این سیگنال را به فعالان بازار و مردم بدهد که دست بانک مرکزی در تخصیص ارز خالی است؛ در حالی که تصمیم جدید بانک مرکزی با هدف مدیریت بهینه منابع ارزی و همچنین جلوگیری از جولان دلالان است.

به گفته او، تحولاتی که در بازار ارز غیررسمی رخ می‌دهد بیشتر حول محور بازار حواله است تا اسکناس و کشف قیمت‌ها؛ هرچند ممکن است تزریق منابع از طریق کد تخصیص ۵۶ بتواند سیگنال مثبتی به بازار بدهد، اما آنچه فضای بازار را شکل می‌دهد بازار حواله است.

لطفی‌نیا گفت: وقتی اصطکاک در تخصیص و تامین ارز حواله سامانه نیمایی یا حتی مرکز مبادله ایران بالا و فرآیند طولانی باشد قاعدتا منجر به فشار بر بازار غیررسمی می‌شود بنابراین مدیریت منابع و مصارف این بخش از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.

این کارشناس مسائل پولی و ارزی با اشاره به تاکید دولت بر بازگشت ارز‌های صادراتی با نرخ و دامنه مشخص تاکید کرد: قاعدتا این فشار به صورت رسمی یعنی الزام حداکثری ایجاد می‌کنیم و از سوی دیگر بر بازار غیررسمی کنترل مشخصی نداریم؛ در این شرایط صادرکننده شاید نیاز‌های خود را از بازار‌های غیررسمی تامین کند تا بتواند تعهد ارزی را ایفا کند.

وی با بیان اینکه کاهش میزان ارز به ۲ هزار یورو و اینکه مکانیزم ارز با کارت ملی به سیستم بانکی محول شده اقدام مثبتی است، تاکید کرد: باید به این نکته هم توجه داشت که بانک‌ها کاملا در چارچوب ضوابطی که بانک مرکزی برای تخصیص ارز اعلام کرده است رفتار کنند و اینطور نباشد که صف جدید در بانک‌ها ایجاد شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین