|

نحوه ثبت حساب بانکی برای دریافت سهام نوزادان

وزارت اقتصاد اعلام کرد: حساب بانکی برای نوزادان براساس مصوبه هیات وزیران به‌منظور ثبت‌نام در سامانه سجام، به نام ولی کودک باز می‌شود، بنابراین تمام موارد به منظور ثبت‌نام والدین متولدین ۱۴۰۱ برای دریافت سهام نوزادان پیش‌بینی شده است و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

نحوه ثبت حساب بانکی برای دریافت سهام نوزادان
کد مطلب : 37765

وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به ابهامات و شایعات مطرح‌شده در فضای مجازی در خصوص ثبت‌نام والدین متولدین ۱۴۰۱ برای دریافت سهام نوزادان در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در تاریخ ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۲ با این مضمون که «دولت می‌خواهد به متولدین ۱۴۰۱ صندوق سهامی بدهد و شرط آن این است که سجام داشته باشد؛ برای احراز هویت سجام هم باید به نام خود کودک حساب باز کنند؛ اما بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها اعلام کرده که حساب بانکی کودکان زیر ۷ سال رو ببندید» توضیح داد: براساس مصوبه هیأت وزیران برای ثبت‌نام در سامانه سجام، حساب بانکی برای نوزادان به نام ولی کودک باز می‌شود و بانک ملی نیز به عنوان بانک عامل تعیین شده است و تمام موارد به منظور ثبت‌نام والدین متولدین ۱۴۰۱ برای دریافت سهام نوزادان پیش‌بینی شده است و مشکلی از این لحاظ وجود ندارد.

همچنین لازم به یادآوری است که واگذاری سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس برای متولدین ۱۴۰۱ در حال انجام است و با توجه به اینکه سود این اوراق نیز به حساب واریز خواهد شد، انتظار می‌رود با پس‌انداز سود سالانه سهام‌های اختصاص داده شده و رشد قیمت آنها در پایان ۲۴ سالگی، مشمولان با سرمایه اولیه مطلوبی در بازار بورس به فعالیت خود ادامه دهند؛ اما یکی از مهم‌ترین سوالات در این زمینه، جزئیات و نحوه ثبت نام مشمولان است.

لازم به یادآوری است که ثبت‌نام به منظور دریافت کد سجامی باید توسط والدین انجام شود. زمانی که کد سجامی نوزاد توسط والدین اخذ شد، به صورت اتوماتیک به ادامه فرایند ثبت‌نام و دریافت اطلاعات لینک می‌شود.همچنین علت عدم اجرای ماده ۱۱ برای متولدین ۱۴۰۰، آماده نشدن دستورالعمل اجرایی به دلیل پیچیده بودن فرآیند اجرا بوده است.

در حال حاضر اعتبار لازم برای متولدین ۱۴۰۱ تخصیص داده شده و به محض تخصیص اعتبار برای متولدین ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، فرآیند ثبت‌نام آنها نیز اعلام خواهد شد. لازم به یادآوری است که بودجه اختصاص داده شده در بند (ر) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های مکرر و مجدانه مرکز نوسازی در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال گذشته، به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان به تعداد ۴۰۰ هزار والد تخصیص داده شده است.

بر اساس این گزارش، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در مهر ماه سال ۱۴۰۰ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در آبان همان سال به تمام دستگاه‌های اجرایی ماده ۲۹ قانون برنامه پنجم توسعه به منظور اجرا ابلاغ شد. مطابق این قانون برای دستگاه‌ها وظایف عمومی و تخصصی تعیین شده است.

وزارت امور اقتصادی و دارایی متولی اجرای ماده ۱۱ قانون فوق‌الذکر است. ماده ۱۱ دولت را مکلف کرده به متولدین از ابتدای سال ۱۴۰۰، معادل ۱۰ میلیون ریال سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را اختصاص دهد.

این رقم برای سال ۱۴۰۱ برای هر فرزند متولد شده ۱۵ میلیون ریال تعیین شده است. برای سال‌های بعد نیز به مدت ۷ سال در قانون بودجه باید ارقام تعیین و تأمین اعتبار شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین