|

پرداخت خسارت‌های حوادث طبیعی سال‌های گذشته توسط دولت سیزدهم

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به وقوع حوادث ناشی از رخدادهای طبیعی در سال های گذشته، گفت: دولت سیزدهم امروز در حال پرداخت خسارت‌های سیل و زلزله سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ است، در حالی که دولت نباید خسارت پرداخت کند.

پرداخت خسارت‌های حوادث طبیعی سال‌های گذشته توسط دولت سیزدهم
کد مطلب : 37839

«محمدحسن نامی» روز دوشنبه در بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک ۱۴۰۲) که در سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه باید صنعت بیمه را برای پرداخت این خسارت‌ها پاسخگو کرد، افزود: ماهانه بین ۱۶ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان خسارت‌ها و بدهکاری‌های گذشته در حال پرداخت است، در حالی که دولت نباید پرداخت کند، اما تاکنون انجام داده است.

وی با اشاره به وقوع ۱۲ هزار زلزله بیشتر از هفت ریشتر در ۲۲۰ سال گذشته در کشور، گفت: برای مقابله و پیشگیری باید مصالح و سازه‌هایی را تولید کنیم که توان مقابله با هشت ریشتر را نیز داشته باشند؛ البته در این زمینه نواقص زیادی داشتم، چرا که شاهد عدم اجرای نظارت توسط سازمان‌های مرتبط بر روند ساخت‌وسازها سبب شده تا به عنوان مثال در زلزله خوی مکان‌هایی فرو بریزد که بدون نظارت سازمان مهندسی ساخته شده بودند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه امروز این عدم نظارت و ساخت و سازهای بدون کارشناسی در تهران نیز در حال انجام است، بیان کرد: باید به سرعت به سمت نظارت، طراحی و به‌کارگیری علوم ژئوماتیک برویم تا دیگر شاهد وقوع چنین حوادثی نباشیم.

نامی به خسارت‌های وارد شده ناشی از سیل و زلزله در کشور اشاره و تصریح کرد: ۱۷۹ هزار هکتار از باغات و زمین‌های کشاورزی، بیش از سه هزار و ۸۰۰ هکتار استخر پرورش ماهی، حدود هشت هزار کیلومتر شبکه راه، اینترنت، برق، گاز، آب و حدود ۶۷ هزار خانه را بر اثر این حوادث از دست دادیم و ۱۶۱هزار نیز باید بازسازی و بیش از سه هزار خودرو نیز از بین رفتند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم میزان مقاومت خانه‌ها را تا هشت ریشتر افزایش دهیم، دیگر زلزله برای ما بلا نیست.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به ۳۸ میلیون هکتار آبخیزداری در کشور گفت: در مناطقی مانند تهران قرار بود که ۷۵ درصد آب از سدها و ۲۵ درصد از آب‌های زیر سطحی تامین شود که امروز می‌بینیم که این رقم به ۷۸ درصد رسیده است.

این مقام مسوول ضمن تاکید بر نیاز به اجرای آبخیزداری در ۹۰ تا ۹۴ هزار هکتار از اراضی کشور، بر لزوم استفاده از فناوری‌های جدید و آمایش علمی تاکید کرد و افزود: عدم تعادل جغرافیایی از دیگر مسائلی است که باید اصلاح شود.

نامی با بیان اینکه از ۶۴ مورد مخاطره طبیعی و سوانح انسان ساخت، تاکنون ۴۶ مورد در کشور ما به وقوع پیوسته است، گفت: در ۱۳۸ کیلومتری شعاع تهران یک‌سوم جمعیت کشور قرار گرفته که نشان از عدم تعادل وضعیت جغرافیایی است.

وی در ادامه از ایجاد سازمان مدیریت بحران هوشمند با استفاده از هوش مصنوعی خبر داد.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین همایش و نمایشگاه ملی مهندسی نقشه برداری و اطلاعات مکانی (ژئوماتیک ۱۴۰۲) امروز با حضور رئیس سازمان فضایی و رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور افتتاح شد؛ همچنین در این همایش نقشه فرونشست زمین رونمایی شد.

در راستای توسعه همکاری سازمان‌های فضایی و نقشه‌برداری کشور، قرار است به صورت نمادین تصاویر دریافت شده از ماهواره «خیام» منتشر شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین