|

مصرف کنونی بنزین در کشور نامتعارف است

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی با بی‌سابقه و نامتعارف خواندن مصرف کنونی بنزین در کشور، اظهار کرد: استفاده تمام ظرفیت خط انتقال سوخت کشور به بنزین، فرصت انتقال مطلوب نفتگاز را سلب کرده و ادامه این روند باعث اختلال در فعالیت نیروگاه‌ها خواهد شد.

مصرف کنونی بنزین در کشور نامتعارف است
کد مطلب : 35675

«علی اکبر نژادعلی» امروز سه شنبه در مراسم افتتاح تاسیسات تخلیه ریلی مخزنداران حامل فراورده‌های نفتی در انبار نفت شهید صدوقی یزد با تاکید بر لزوم استفاده از توان داخلی در اجرای طرح‌های این بخش، گفت: متاسفانه طرح‌های باز متعددی در شرکت پخش فرارده‌های نفتی داریم که می‌توان با اعتماد به توان داخلی شرکت، آنها را به سرانجام رساند.

وی با اشاره به ۱۶ سال توقف در اجرای طرح تاسیسات تخلیه ریلی انبار یزد، گفت: ایجاد این تاسیسات دارای مصوبه هیات مدیره در سال ۱۳۸۵ بوده ولی در حالی که می‌توانست در سالهای گذشته با هزینه ۲۸ میلیارد ریال اجرایی شود اکنون در قالب یک طرح جهادی با براورد هزینه حدود ۸۰ میلیارد ریالی انجام شده است.

این مسئول خسارت سالانه تاخیر در اجرای این طرح را حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: مخزنداران ریلی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۸.۵ لیتر سوخت و ناوگان حمل و نقل جاده ای سوخت بین ۴۵ تا ۷۰ لیتر در این مسافت مصرف می‌کند به عبارتی طی این سالها ۱۶ برابر سوخت بیشتر در کشور مصرف شده که تبعات دیگری مانند آلودگیهای زیست محیطی و حوادث ترافیکی را نیز به همراه داشته است.

وی با بیان این که طرح مذکور حاصل اعتماد به توان داخلی شرکت است، گفت: در هفته جاری طرح مشابهی را نیز در نکا بهره برداری خواهیم کرد که این طرج نیز پس از ۲۵ سال توقف تنها طی پنج روز آماده افتتاح شده و ۸۰ نفتکش حمل سوخت از ساری به نکا را آزاد خواهد کرد.

نژادعلی در ادامه شرایط خاص کشور را یادآور شد و گفت: متوسط مصرف روزانه بنزین در سال گذشته معادل ۵۸ میلیون بوده لذا مصرف کنونی ۱۰۳ میلیون لیتر در روز برای کشورمان بی‌سابقه و نامتعارف است که می‌تواند ناشی از بی اثر شدن قیمت بنزین یا اختلاف قیمت آن با بیرون کشور باشد.

وی با اشاره به تراز منفی تولید و مصرف فعلی بنزین در کشور، گفت: چاره‌ای جز مدیریت مصرف در این بخش نداریم ولی در عین حال با توجه به در پیش بودن تعطیلات عید نوروز، باید از همین حالا تدابیر لازم در استانها برای ذخیره سازی بنزین در مناطق کشور اندیشیده شود.

وی گفت: از طرفی با توجه به مصرف کنونی بنزین، تمام ظرفیت خط انتقال سوخت از پالایشگاه‌های جنوب کشور به مرکز و شمال کشور به سوخت بنزین اختصاص یافته و فرصتی برای انتقال و توزیع مطلوب نفت گاز مورد نیاز کشور را سلب کرده و این در حالیست که خوشبختانه با تدابیر و تلاشهای صورت گرفته هم اکنون در سوخت نفت گاز(گازوئیل) تراز مثبت ۴ را در تولید داریم.

وی با بیان این که در مصرف انرژی همه‌‍ی بخشهای کشور نمره منفی دارند، تعامل دستگاه‌های بین استانی جهت ارتقای بهره وری و رفع بحران فعلی سوخت در کشور را خواستار شد و گفت: متاسفانه در اردیبهشت ماه امسال به دلیل شرایطی که پیش آمد، ۱.۲ میلیارد لیتر نفت گاز را در نیروگاه‌های تامین برق سوزاندیم به طوری که تراز در این بخش منفی شد ولی اکنون که تراز مثبتی را نیز رقم زده‌ایم به دلیل مصرف بی رویه بنزین، امکان انتقال آن به نقاط مختلف کشور را نداریم.

مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی در پایان با اشاره به مصرف ۸۱ میلیون لیتر از ۱۰۷ میلیون لیتر مصرف روزانه نفت گاز کشور در بخشهای غیر نیروگاهی، یادآور شد: با توجه به افزایش مصرف نفت گاز در نیروگاه‌ها، در صورت تعلل در انتقال مطلوب سوخت به آنها طی روزهای آتی با مشکل در ذخائر نیروگاهی مواجه خواهیم شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین