|

نفت به مسیر کاهش قیمت بازگشت

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا تحت تاثیر صعود ارزش دلار آمریکا و تجدید نگرانی‌ها پیرامون تقاضا برای سوخت، کاهش پیدا کرد.

نفت به مسیر کاهش قیمت بازگشت
کد مطلب : 35716

بهای معاملات نفت برنت ۶۴ سنت معادل ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۸۲ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات نفت آمریکا با ۷۴ سنت معادل یک درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۵۴ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در پی افزایش قیمت دلار آمریکا کاهش پیدا کردند. دلار قویتر، تقاضا برای نفت را ضعیف می کند زیرا قیمت این کالا برای خریداران غیرآمریکایی گرانتر می شود.

نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا شب گذشته تحت تاثیر افزایش بهای معاملات دیزل، با دو دلار در هر بشکه افزایش بسته شده بودند.

اما اظهارات جرم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه اعلام کرد بانک مرکزی نرخ بهره را سال آینده به میزان بیشتری افزایش خواهد داد؛ حتی اگر اقتصاد با رکود روبه‌رو شود، باعث نگرانی بازار نسبت به دورنمای تقاضا شد.

تینا تِنگ، تحلیلگر شرکت "سی ام سی مارکتس" در این باره گفت: قیمت نفت در معاملات روز جاری با فشارهای کاهشی روبرو شد زیرا بانک مرکزی آمریکا چشم انداز تحکیم بیشتر سیاست پولی خود را ترسیم کرد که باعث تجدید نگرانیها نسبت به رشد اقتصادی شد و در نتیجه، ارزش دلار آمریکا بالا رفت و قیمت کالاها را کاهش داد.

همچنین، آمار اقتصادی چین برای نوامبر ضعیف‌تر از حد مطلوب بود و دورنمای تقاضا را تیره کرد. دومین اقتصاد بزرگ جهان با  کندی رشد تولید کارخانه‌ای و تداوم کاهش خرده فروشی، ضعیف‌تر شد.

عامل دیگری که باعث کاهش قیمت نفت شد، از سرگیری فعالیت بخشی از خط لوله "کی‌استون" پس از گذشت یک هفته  از نشت بیش از ۱۴ هزار بشکه نفت از این خط لوله در ایالت کانزاس آمریکا بود که باعث تعطیلی آن شده بود. خط لوله "کی‌استون" شرکت "تی‌سی انرژی"، حدود ۶۲۰ هزار بشکه در روز نفت کانادا را از آلبرتا به آمریکا منتقل می‌کند.

کاهش قیمت نفت با پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی که انتظار دارد تقاضای چین برای نفت پس از کاهش ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سال میلادی جاری، سال آینده بهبود پیدا کند، محدود شد.

در این بین، آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته بیش از ۱۰ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده که بیشترین افزایش از مارس سال ۲۰۲۱ بوده است. ذخایر بنزین آمریکا در همین مدت به میزان ۴.۵ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۲۲۳.۶ میلیون بشکه رسید و ذخایر سوختهای دیگر هم به میزان ۱.۴ میلیون بشکه افزایش یافت و به ۱۲۰.۲ میلیون بشکه رسید.

بر اساس گزارش رویترز، تحلیلگران اظهار کردند: ذخیره فرآورده‌های پالایشی با ضعیف شدن تقاضای مصرف کننده نهایی به دلیل قیمت‌های بالای انرژی و افزایش صادرات فرآورده‌های پالایشی، رشد چشمگیری پیدا کرد.

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین