|

نفت ایران ۲۰ دلار ارزان تر از همه جا

اویل پراس در حالی مدعی شده که ایران نفت خود را ۴۲ درصد زیر قیمت های بین المللی عرضه می کند که حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی حداکثر مقدار ارزان فروشی را ۲۰ دلار اعلام کرده است.

نفت ایران ۲۰ دلار ارزان تر از همه جا
کد مطلب : 37925

ایران نفت خود را ۴۲ درصد ارزان به چینی ها می فروشد. بر اساس گزارشی که اویل پراس به تازگی منتشر کرده چینی ها نفت ایران را ۱۰ درصد ارزان تر از نفت روسیه خریداری می کنند. البته حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی این ادعا را خیلی قبول نداشته و به بازار می گوید که نفت ایران حدود ۲۰ دلار ارزان تر از قیمت های جهانی در بازار عرضه می شود.

درآمد ایران از فروش نفت حدود ۲۰ دلار کمتر از قیمت های جهانی است. از این مقدار ۱۵ دلار مربوط به تخفیف های نفتی به خریدار نهایی، ۳ دلار مربوط به هزینه های متفرقه و ۲ دلار هم سهم دلال هاست

او ادامه می دهد: هم اکنون ایران ۱۵ درصد تخفیف معادل ۱۲ الی ۱۵ دلار بابت خرید هر بشکه به خریدار نهایی تخفیف می دهد. البته هزینه های متفرقه هم حدود ۳ دلار و هزینه های نقل و انتقال و پولی که دلال ها و اسطه ها پرداخت می کند هم حدود ۲ دلار برآورد می شود.

مرتضی بهروزی فر کارشناس انرژی درباره چرایی سهم بیشتر روسیه از بازار چین به بازار می گوید: روسیه برای فروش نفت خود به نرخ ۶۰ دلار از معافیت تحریمی نفتکش‌ها و شرکت‌های بیمه برخوردار خواهد شد. درواقع روسیه نفت ارزان خود را با سهولت بیشتری نسبت به ایران می‌فروشد و اگر ایران می‌خواهد با روسیه رقابت کند، باید تخفیف‌ های اغوا کننده‌ای برای نفت خود در نظر بگیرد تا کشوری بپذیرد نفت ارزان روسیه و معافیت تحریمی آن را نادیده بگیرد و به بازار ایران روی آورد.

طلای سیاه سومین هفته کاهشی خود از ماه نوامبر تا حالا را تجربه کرد. به گزارش رویترز قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ دلار و ۸۰ سنت معادل ۳.۸۶ درصد افزایش به ۷۵ دلار و ۳۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با ۲ دلار و ۷۸ سنت معادل ۴.۰۵ درصد افزایش ۷۱ دلار و ۳۴ سنت معامله می‌شود. نفت برنت حدود ۵.۳ درصد و نفت آمریکا ۷.۱ درصد طی یک هفته گذشته کاهش قیمت داشته‌اند. البته هم اکنون هر بشکه نفت اوپک به قیمت ۷۳ دلار معامله می شود.

حداکثر درآمدی که ایران می تواند بابت فروش نفت کسب کند، حدود ۴۱ دلار به ازای هر بشکه است. این در حالی است که طبق تازه ترین گزارش بین المللی صندوق پول صندوق بین‌ المللی پول ایران امسال برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز به نفت ۳۵۲ دلاری یعنی بین ۷ الی ۸ برابر رقم فعلی دارد

با مبنا قراردادن صحبت های رییس سابق اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های می توان ادعا کرد که ایران از فروش هر بشکه نفت تنها ۵۳ دلار عایدش می شود. البته قیمت فروش نفت بر اساس گزارش های منتشر شده خیلی ارزان تر از این حرف هاست. چرا که اگر طبق گزارش اویل پراس ایران نفت خود را با تخفیف ۴۲ درصد بفروشد، حداکثر درآمدی که می تواند کسب کند، حدود ۴۱ دلار به ازای هر بشکه است. ارزان فروشی نفت ایران در حالی است که کشور برای فرار از کسری بودجه ناچار به افزایش درآمدهای ارزی است. طبق تازه ترین گزارش بین المللی صندوق پول صندوق بین‌ المللی پول ایران امسال برای جلوگیری از کسری بودجه نیاز به نفت ۳۵۲ دلاری یعنی بین ۷ الی ۸ برابر رقم فعلی دارد.

جالب است که بدانید بلومبرگ نوامبر امسال در گزارشی اعلام کرده بود که چین نفت روسیه را ۳۳ دلار زیر قیمت پایه بین المللی(برنت) یا به به عبارتd با تخفیف ۴۰ درصدی عرضه می کند. با این اوصاف اگر ایران قرار باشد ۱۰ درصد هم بیشتر از روسیه برای فروش نفت خود تخفیف دهد، بابت فروش هر بشکه نفت حدود ۵۰ دلار معادل ۳۶ دلار تخفیف می دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین