|

آخرین وضعیت حجم آب ۱۸ سد مهم کشور

هم‌زمان با افزایش مصرف آب و کاهش ۱۴ درصدی بارش‌ها، حجم آب ۱۸ سد مهم تأمین‌کننده آب شرب و کشاورزی کشور از ابتدای سال آبی جاری (مهرماه ۱۴۰۱) تا ۱۴ مرداد امسال کاهش ۲۵ تا ۷۵ درصد داشته و در این میان سد وشمگیر استان گلستان خشک شد.

آخرین وضعیت حجم آب ۱۸ سد مهم کشور
کد مطلب : 39280

۱۰ ماه و نیم از سال آبی جاری (ابتدای مهر ۱۴۰۱ تا آخر شهریور ۱۴۰۲) در حالی گذشت که این روزها گرمای طاقت‌فرسا اکثر مناطق کشور را تحت‌تأثیر قرار داده و همین امر بر تقاضا و رشد مصرف آب افزوده است

امسال در حالی شعار روز جهانی آب «شتاب در تغییر برای حل بحران آب» نام‌گذاری شده که گزارش‌های مختلف از گوشه‌وکنار کشورمان حاکی از آن است که تلاش برای سازگاری با کم‌آبی هنوز به نتیجه‌ای امیدوارکننده نرسیده و آمادگی لازم برای مقابله با تغییر اقلیم آن‌چنان که بایدوشاید فراهم نشده است.

به‌عنوان نمونه، شرکت آب و فاضلاب استان تهران از رسیدن میزان مصرف روزانه آب به بیش از سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون لیتر خبر داده است.

گزارش جدید مرکز اطلاعات و داده‌های آب کشور بیانگر آن است که از مجموع سدهای مهم آب و کشاورزی ۱۸ سد تا ۱۴ مرداد با کاهش آب روبه‌رو شده‌اند و در این میان سد وشمگیر، گلستان، بوستان در استان گلستان به خشک‌شدن رسیده است.

بر اساس این گزارش، آب سد وشمگیر، گلستان، بوستان در استان گلستان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ مرداد به صفر رسیده و نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۷۱ درصدی روبرو شده است و درصد پرشدگی این سدهم صفر درصد است.

سد «شمیل و نیان» در استان هرمزگان با ۱۸ میلیون مترمکعب موجودی آب با کاهش ۶۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته روبه‌رو شده و درصد پرشدگی فعلی این سد نیز ۱۹ درصد است.

سد «سرنی» در استان هرمزگان نیز اکنون ۱۳ میلیون مترمکعب آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۶ درصد کاهش داشته و درصد پرشدگی ۲۱ درصدی دارد.

سد «طرق» در خراسان رضوی از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ مرداد سه میلیون مترمکعب موجودی آب دارد (این سد ۳۱ تیر ۴ میلیون مترمکعب آب داشت) که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۶۳درصد کاهش را نشان می‌دهد و درصد پرشدگی ۱۰ درصدی دارد.

«چاه نیمه‌»‌های سیستان و بلوچستان در مدت یاد شده ۶۹ میلیون مترمکعب موجودی آب دارند (موجود آب چاه نیمه‌ها در ۳۱ تیر ۷۴ میلیون مترمکعب بود) که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۲ درصد کاهش دارد. میزان پرشدگی این چاه نیمه‌ها به پنج درصد رسیده است.

سد «دوستی» خراسان رضوی هم ۱۰۸ میلیون مترمکعب آب (۳۱ تیر ۱۱۵ میلیون مترمکعب آب) دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کاهش نشان می‌دهد و درصد پرشدگی آن ۹ درصد است.

موجودی آب در مخزن سد «تنگوئیه» سیرجان کرمان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ در حالی به رقم پنج میلیون مترمکعب رسیده که این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۰ درصد کاهش دارد. درصد پرشدگی فعلی این سد ۱۲ درصد است.

سد ساوه در استان مرکزی با ۳۴ میلیون مترمکعب (۳۱ تیر ۳۷ میلیون مترمکعب) حجم مخزن، ۵۵ درصد کاهش نسبت به پارسال دارد و درصد پرشدگی آن نیز ۱۳ درصد است.

سد «نساء» استان کرمان با ۵۴ میلیون مترمکعب (۳۱ تیر ۵۷ میلیون مترمکعب) موجودی آب با کاهش ۴۹ درصدی نسبت به پارسال روبه‌رو بوده و درصد پرشدگی ۳۲ درصدی (۳۱ تیر ۳۴ درصدی) را نشان می‌دهد.

سد «استقلال» هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ مرداد ۹۷ میلیون مترمکعب (۳۱ تیر ۱۰۲ میلیون مترمکعب) آب دارد که در مقایسه با زمان مشابه در سال آبی پارسال ۴۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد. میزان پرشدگی این سد هم ۴۱ درصد (۳۱ تیر ۴۳ درصد) است.

موجودی آب در سد «شیرین دره» خراسان شمالی از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ مرداد ۱۸(۳۱ تیر ۲۰ میلیون مترمکعب) است که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۴۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد. سد شیرین دره اکنون ۳۱ درصد (۳۱ تیر ۳۶ درصد) پرشدگی دارد.

سد «۱۵ خرداد» در حوضه آبریز قم رود هم فقط ۳۸ میلیون مترمکعب موجودی آب دارد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۹ درصد کاهش‌یافته است. میزان پرشدگی فعلی این سد نیز ۲۰ درصد است.

موجودی آب در سد نهرین استان خراسان جنوبی هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ مرداد به یک میلیون مترمکعب رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. درصد پرشدگی فعلی این سد ۱۶ درصد گزارش شده است.

سد جیرفت در استان کرمان از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ مرداد ۹۶ میلیون مترمکعب آب داشته که در مقایسه با سال گذشته ۳۴ درصد کاهش دارد. همچنین درصد پرشدگی ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

موجودی آب در سد «آغ چای» آذربایجان غربی به رقم ۷۸ میلیون مترمکعب (۳۱ تیر ۸۲ میلیون مترمکعب) رسیده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۳۳ درصد کاهش داشته و میزان پرشدگی در حال حاضر این سد هم ۳۷ درصد (۳۱ تیر ۳۹ درصد) است.

سد «سبلان» اردبیل تا ۱۴ مرداد ۲۲ میلیون مترمکعب (۳۱ تیر ۲۴ میلیون مترمکعب) آب دارد که در مقایسه با زمان مشابه در سال آبی پارسال ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. میزان پرشدگی این سد هم ۲۰ درصد (۳۱ تیر ۲۴ درصد) است.

سد «ستارخان» آذربایجان شرقی ۲۴ میلیون مترمکعب (۳۱ تیر ۲۸ میلیون مترمکعب) آب دارد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال با کاهش ۲۶ درصدی همراه شده و میزان پرشدگی ۱۹ درصدی (۳۱ تیر ۲۲ درصدی) دارد.

سد داریان در استان کرمانشاه هم از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۴ مرداد موجودی آب ۲۰۹ میلیون مترمکعبی را نشان می‌دهد که در مقایسه با زمان مشابه در سال گذشته کاهش ۲۵ درصدی دارد.

تعداد سدهای با کاهش حجم آب در ۳۱ تیرماه ۱۴ سد بود که در ۱۴ مرداد به ۱۸ درصد افزایش‌یافته است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین