|

نفت برنت به بالای ۸۰ دلار بازگشت

قیمت نفت پس از کاهش هشت درصدی در هفته گذشته و سقوط به پایین‌ترین رکورد سه هفته که تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصادی در اقتصادهای بزرگ و متاثر شدن تقاضا برای سوخت روی داد، معاملات روز دوشنبه را با افزایش آغاز کرد.

نفت برنت به بالای ۸۰ دلار بازگشت
کد مطلب : 36591

بهای معاملات نفت برنت با ۱۹ سنت معادل ۰.۲ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۱۳ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش، به ۷۳ دلار و ۴۸ سنت در هر بشکه رسید.

شاخص نفت آمریکا و برنت جمعه گذشته، پس از انتشار آمار اشتغال قوی آمریکا که نگرانی‌ها نسبت به ادامه افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و صعود بیشتر ارزش دلار را برانگیخت، سه درصد سقوط کرده بودند. دلار قوی معمولاتقاضا برای نفت که به این ارز قیمت گذاری می شود را کمتر می‌کند.

اگر چه نگرانی‌ها پیرامون رکود، هفته گذشته بر بازار حاکم بود، فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی در اظهاراتی تاکید کرد روند احیای چین همچنان یک عامل کلیدی برای قیمت‌های نفت مانده است

آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد نیمی از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری از سوی چین باشد که به گفته فاتح بیرول، تقاضا برای سوخت جت در آنجا افزایش پیدا کرده است.

مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد: با توجه به اینکه روند احیای چین تا چه حد قوی است، اوپک و متحدانش ممکن است لازم باشد در تصمیم خود برای کاهش هدف تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز تا پایان سال ۲۰۲۳، بازنگری کنند. بیرول در حاشیه کنفرانسی در هند به رویترز گفت: اگر تقاضا رشد قوی پیدا کند، اگر اقتصاد چین بهبود پیدا کند، در این صورت، از نظر من لازم خواهد بود کشورهای اوپک پلاس در سیاست‌های تولید خود بازنگری کنند.

با این حال، تحلیلگران می‌گویند نرخ بهره بالاتر، رشد بیشتر قیمت نفت را محدود می‌کند زیرا احتمالا رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای سوخت را متاثر خواهد کرد.

سورو ساکار، تحلیلگر انرژی ارشد بانک دی‌بی‌اس در این باره گفت: ما هنوز شواهد بزرگی از بهبود تقاضای داخلی چین را مشاهده نکرده‌ایم. با این حال، آمار سفرها دلگرم کننده است. بنابراین، نگرانی‌ها نسبت به سیکل افزایش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی و نرخ‌های بهره بالاتر برای مدت طولانی، عامل اصلی تاثیر گذار بر قیمت نفت پس از کاهش بیش از هفت درصدی آن در هفته گذشته مانده است.

در این بین، مکانیزم‌های سقف قیمت برای فرآورده‌های نفتی روسیه از روز یکشنبه فعال شد. کشورهای گروه هفت، اتحادیه اروپا و استرالیا، با سقف قیمت ۱۰۰ دلار در هر بشکه برای دیزل و سوخت‌های دیگری که قیمت بالاتری از نفت خام دارند و سقف ۴۵ دلار در هر بشکه برای فرآورده‌هایی نظیر نفت کوره که پایین‌تر از قیمت نفت خام معامله می‌شوند، موافقت کردند.

تحلیلگران گروه ANZ در یادداشتی برای مشتریانشان نوشتند: در حال حاضر، بازار انتظار دارد کشورهای خارج از اتحادیه اروپا، واردات فرآورده‌های نفتی پالایش شده روسیه را افزایش دهند و به این ترتیب، اختلال اندکی در مجموع عرضه ایجاد می‌شود. با این حال تداوم محدودیت عرضه از سوی اوپک، بازار را همچنان دچار محدودیت عرضه نگه خواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر انرژی عربستان سعودی اوایل هفته جاری هشدار داد تحریم‌ها و کمبود سرمایه گذاری در بخش انرژی، به کمبود عرضه انواع مختلف انرژی منجر می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

آخرین اخبار

پربازدیدترین